Mailmasters instructies

Heb je de verplichte oefening: het aanmaken van een doorstuur adres voor de mailmaster uitgevoerd?
De reden voor dit mailadres is de uniforme bereikbaarheid van de voor de mail verantwoordelijke vrijwilliger.
Dit adres moet een doorstuur adres zijn omdat die het ook blijven doen als de mailboxen vollopen.

Zowel het mailmaster doorstuuradres als het “red” adres  van je mailmaster gebruikersnaam/account moet een niet op presentmail.nl gehost adres zijn.
Dit  om 2 redenen:

  1. Als presentmail.nl een storing heeft moet je toch bereikbaar zijn
  2. Als je een wachtwoordwijziging aanvraagt moet dat op een voor jou beschikbaar mailadres terechtkomen en presentmail is dan juist niet bereikbaar want daar vraag je een nieuw wachtwoord voor aan.

Een aantal verplichte mailadressen en adviezen:

  1. info@present[plaats].nl
    geadviseerd wordt om dit of een IMAP box te laten worden of naar maximaal 1 adres door te sturen zodat het duidelijk is welke mails wel en niet in behandeling zijn.
    Je deelt deze mailbox door het wachtwoord met elkaar te delen en hebt dus ook de map verzonden items gedeeld zodat je al gegeven reacties kunt zien.
    Door een eigen handtekening kan de ontvanger als je dat wilt wel zien wie er daadwerkelijk geantwoord heeft.
  2. bestuur@present[plaats].nl (distributielijst)
    hiermee stuurt de landelijke stichting de mail naar de lokale bestuursleden.
    Leden kunnen ook een naam@present[plaats].nl adres zijn.
  3. webmaster@present[plaats].nl
    dit is de contactpersoon voor de website
  4. mailmaster@present[plaats].nl
    dit is de contactpersoon voor de mailomgeving

LET OP!

Wanneer je werkt met doorstuuradressen zonder mailbox maar gebruikers vanuit een mailprogramma toch mail willen verzenden namens het Present-mailadres van hun lokale stichting geef ze dan de gegevens van eenzelfde account waarvoor wel een mailbox is aangemaakt, namelijk: smtp@present[plaats].nl.

Bij het invoeren van de mailinstellingen vormt dit ‘smtp’ account de gebruikersnaam.

Indien iemand een wachtwoord opvraagt ten behoeve van de mailinstellingen van de smtp server, kunt je het wachtwoord voor smtp@present[plaats].nl aanmaken of wijzigen in de mailbeheer-omgeving en dit wachtwoord doorgeven.
Dit wachtwoord is dus voor iedereen gelijk.
Dat betekent dan ook dat bij een wijziging van het wachtwoord deze wijziging aan alle betrokkenen moet worden gecommuniceerd.

In de Plesk omgeving zie je soms achter een mailbox een
2015-09-01 13 24 30webmailicoontje.
Gebruik dit icoontje niet maar ga naar https://webmail.presentmail.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *